Ház és autó, e kettő kell nekem

A házunkra már ráférne a felújítás. Nem olyan régi, 30 éve épült, viszont amikor 10 éve beköltöztünk, akkor lett utoljára felújítva egy kicsit. Tervezgetjük, hogy milyen ütemben kellene megcsinálni a munkákat. Egy garázst is akarunk építeni, mivel szegény autó most a szabad ég alatt kényszerül állni. Hosszútávon ez nem tesz jót, így könnyebben indul el az apró sérüléseknél a rozsdásodás.

Az autóra, szintén ráférne egy kis karbantartás. Az olajcsere is aktuális. Sőt, mint az autószerelő mondta, a szervóolajat is ki kellene cserélni. Amikor először ezt meghallottam, csak néztem, azt sem tudtam, hogy az micsoda. Aztán felvilágosított, hogy elszíneződött az olaj, szürkés színűre, ami azt jelenti, hogy túl sok apró fém darabka van benne, tehát kopik belül a rendszer. Ráférne egy nagy szerviz, de ideiglenes megoldásként megteszi az olajcsere is. A motorolajat úgyis cserélni kell, azzal együtt megoldjuk ezt is. Amin még néha lehet spórolni, az az olajszűrő. Ha nem a teljesített kilométerek utáni kötelező olajcserét végezzük, nem futott sokat az autó, csak idő alapján szükséges az olajcsere, akkor ebben az esetben, nem mindig kell kicserélni a szűrőt. Ellenőrizzük azért az állapotát és tisztítsuk meg ilyenkor is.

Be kell szereznem szervóolajat és motorolajat. Az ilyen dolgokat egy webáruházból szoktam megrendelni, az egyszerűség kedvéért. Így nem kell a boltban sorba állni, és házhoz is szállítják. A motorolaj a könnyebb téma, arra emlékszem, hogy milyen típusú kell az autóba. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen olajat választunk. A motorolajoknál az egyik legfontosabb értékmérő tulajdonság a viszkozitása. Általában az autók kézikönyvében megtalálható, hogy milyen kell bele. A szervóolaj tartályba hidraulika olaj  szükséges. A hidraulika olajokat is viszkozitási osztályokba sorolják, illetve a másik fontos tulajdonságuk a teljesítményszintjük. Az olaj kiválasztásánál fontos, hogy az jó kopásgátló hatással, szűrhetőséggel és tömítés összeférhetőséggel rendelkezzen. A hőstabilitás is rendkívüli szempont, hogy az eredeti viszkozitását, különböző, szélsőséges hőmérsékleten is megőrizze.

A viszkozitás a folyadékok belső ellenállásának mértéke, más szóval a folyékonysága. Minél nagyobb a viszkozitás értéke, annál sűrűbben, nehezebben folyik az olaj. A hidraulikus rendszerekben, nagyon sűrű olajokra van szükség. Itt az elsődleges feladatuk ugyanis, az energiaátvitel. Két alkatrész között, nem szabad, hogy túlságosan folyóssá váljanak, így el is tűnhetnének a szükséges helyről, és nem tudna megfelelően működni a rendszer. Általában két szorosan illeszkedő alkatrész között látják el a feladatukat az olajok. Az energiaátvitel mellett fontos feladatuk, a működés során keletkező hő elnyelése is. Az elemek felületére tapadva pedig, megakadályozzák, hogy a két alkatrész kárt tegyen egymásban a súrlódás során. A viszkozitás mellett, a másik fontos tulajdonság a teljesítményszint. Különböző rendszerekbe, különböző teljesítményszintű hidraulika olajra van szükség. A gép által végzett munka, a keletkező hő mennyisége, a környezet hőmérséklete mind befolyásolja, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkező olajra van szükség.

Az autóra is kell most költenünk. Muszáj megcsinálni az olajcserét, hogy ne romoljon a kocsi állapota. Azon spórolunk, amin lehet. A garázst is mindenképpen fel szeretnénk építeni, de takarékoskodni kell, így bontott téglából fogjuk csinálni. Egyébként elég dizájnos lesz így is, mivel úgy tervezem, hogy látszanak szabadon a téglafelületek. Maximum le kell egy kicsit csiszolni, hogy szebben nézzen ki. Bontott téglát nem is olyan könnyű szerezni. Szerencsénk van, mivel a szomszédban épp most bontanak le egy házat. Onnan kértük el az épen maradó téglákat.

Sok mindenen lehet spórolni, de az autó karbantartásán igazán nem érdemes. Ha elhanyagoljuk, az olajcseréket nem végezzük el, akkor előbb-utóbb nagyobb problémák is jelentkezni fognak. Meg is éri az odafigyelés. Az én autóm már viszonylag öreg, de még mindig csodákat lehet vele művelni. Egyszer vettem bele egy revitalizáló gélt, ami után sokkal kisebb lett a motorzaj. Ez az anyag szó szerint felújítja az alkatrészeket. A hengerek felszínére tapadva, egy fémkerámia réteget hoz létre, és kitölti a felületi sérüléseket. Sokkal simábban ment utána az autó.

Nem is olyan bonyolult dolog rendben tartani az autót. A baj az, hogy a házat is renoválni kell. Az már nagyobb falat, de arra még van időnk. Az autónál viszont nem maradhatnak el a kötelező szervizek. Ha ezen spórolunk, akkor hamar előállhat komolyabb probléma is, ami elviszi a megtakarításinkat.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.